حامد نجفی؛ محمود صادقی؛ مرتضی شهبازی نیا
چکیده
در حقوق آمریکا، نقض علامت تجاری به دو طریق واقع میشود؛ مستقیم و غیرمستقیم. در نقض غیرمستقیم، شخص بدون ارتکاب عملی که مشمول نقض علامت تجاری شود، رفتاری را انجام میدهد یا در وضعیتی قرار میگیرد که حسب مورد، مسبب نقض مشارکتی (و انگیزشی) یا نیابتی میگردد. علامت تجاری، جزو نوآوریهای غیرفناورانه است و توسعهی حمایت از آن ...
بیشتر
در حقوق آمریکا، نقض علامت تجاری به دو طریق واقع میشود؛ مستقیم و غیرمستقیم. در نقض غیرمستقیم، شخص بدون ارتکاب عملی که مشمول نقض علامت تجاری شود، رفتاری را انجام میدهد یا در وضعیتی قرار میگیرد که حسب مورد، مسبب نقض مشارکتی (و انگیزشی) یا نیابتی میگردد. علامت تجاری، جزو نوآوریهای غیرفناورانه است و توسعهی حمایت از آن به طور مستقیم به افزایش میزان بهرهوری اقتصادی منتهی نمیگردد. افزایش حمایت از علائم تجاری در قالب توسعه ی مسئولیت ناشی از نقض آن، در صورتی مطلوب است که نوآوری فناورانه در وضعیت بهینهای قرار داشته باشد. با عنایت به وضعیت مطلوب نوآوری فناورانه در آمریکا، شناسایی چنین نهادی موجه به نظر میرسد. در مقابل، در نظام حقوقی ایران، مسئولیت غیرمستقیم ناشی از نقض علامت تجاری پیشبینی نشده و مصادیق مختلف این نوع نقض، مشمول مقررات عام مسئولیت مدنی بوده که این امر با عنایت به وضعیت کمتر مطلوب نوآوری فناورانه در ایران از وجه منطقی برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و تحلیل اقتصادی شامل اثباتی و هنجاری، بررسی مسئولیت نقض غیرمستقیم علامت تجاری از منظر آثار آن در حوزهی فناوری است. وضعیت آمریکا به لحاظ فناوری، شناسایی و اعمال چنین مسئولیتی را با توجه به ارکان آن، موجه جلوه میکند اما با عنایت به وضعیت نوآوری فناورانه در ایران و با لحاظ جمیع شرایط از جمله، مقررات بینالمللی، وضعیت سیاسی- اقتصادی ایران در عرصهی بینالمللی، عدم شناسایی نهاد مسئولیت غیرمستقیم ناشی از نقض علامت تجاری و اتکا به مقرات عمومی مسئولیت مدنی در این زمنیه، توجیه شده و توصیه میگردد.